Vragen over Principeakkoord Amoniaktransport

9 april 2008

Vragen over Principeakkoord Amoniaktransport

Via diverse media hebben wij kunnen vernemen dat DSM vanaf 2010 zal gaan stoppen met haar ammoniaktransporten naar IJmuiden. Dat is goed nieuws! De SP heeft jarenlang samen met de burgers uit de omgeving van de transporten actie gevoerd vóór het stoppen van deze zeer gevaarlijke transporten. Wij zijn dan ook zeer verheugd over de ophanden zijnde veiligheidswinst in het IJmondgebied, de Velsertunnel en de steden Eindhoven, Den Bosch, Utrecht, Amsterdam en Haarlem.

Het kabinet is met DSM overeengekomen dat er -met het sluiten van één ammoniakverwerkende fabriek in IJmuiden en het verplaatsen van één fabriek naar Geleen- een einde zal gaan komen aan het vervoer van ammoniak per spoor tussen Geleen en IJmuiden. Uit het principeakkoord wat hiertoe is opgesteld, blijkt dat er na 2010 nog steeds sprake zal zijn van een aanzienlijke overproductie van ammoniak door DSM en dat allerminst vaststaat dat afvoer van de reststroom ammoniak per spoor door onze en ons omringende gemeenten ophoudt. DSM gaat deze duizenden tonnen ammoniak verkopen aan bedrijven in België en Duitsland. Dit betekent dat er wellicht onverminderd getransporteerd en gerangeerd gaat worden binnen Sittard-Geleen en omringende gemeenten. Dit baart ons grote zorgen, reden voor een open brief aan het college.

Betreft: Principeakkoord met DSM over beëindiging van het ammoniaktransport per spoor van Geleen naar IJmuiden.

Sittard 8 april 2008

Geacht College,

Uit diverse bronnen hebben wij kunnen vernemen dat DSM, vanaf 2010, stopt met ammoniaktransporten naar IJmuiden. Dat is goed nieuws. De SP heeft jarenlang samen met de burgers uit de omgeving van de transporten actie gevoerd vóór het stoppen van deze zeer gevaarlijke transporten. Wij zijn dan ook zeer verheugd over de ophanden zijnde veiligheidswinst in het IJmondgebied, de Velsertunnel en de steden Eindhoven, Den Bosch, Utrecht, Amsterdam en Haarlem. Echter in het principeakkoord, zoals dat er nu ligt, lezen wij het volgende: dat er in 2010 nog steeds sprake is van 116.000 ton overproductie van ammoniak, er na 2011 nog steeds sprake is van 61.000 ton overproductie van ammoniak en het vanaf 2015 allerminst vaststaat dat afvoer van de reststroom ammoniak per spoor door onze en ons omringende gemeenten ophoudt. DSM gaat deze duizenden tonnen ammoniak verkopen aan bedrijven in België en Duitsland. Dit betekend dat voor deze transporten meer gerangeerd zal gaan worden binnen de gemeente Sittard-Geleen. Dit baart ons, in het belang van onze burgers, grote zorgen.
De SP Sittard-Geleen verzoekt het College van Burgemeester & Wethouders de volgende vragen te beantwoorden:

• 1. Hebt u kennis genomen van de inhoud van het principeakkoord met DSM over beëindiging van het ammoniaktransport per spoor van Geleen naar IJmuiden?
  • 2. Op welke wijze bent u betrokken geweest bij de totstandkoming van het akkoord en wat was daarbij uw inzet?
  • 3. Bent u van mening dat er consequenties gekoppeld dienen te worden aan het mogelijk niet realiseren van de door DSM aangegane inspanningsverplichting betreffende het stoppen van ammoniaktransporten per spoor in 2015? Bent u tevens van mening dat eerder stoppen met transport de voorkeur heeft?
  • 4. Aan welke consequenties hebt U gedacht en op basis van welke bevindingen acht u deze afdoende effectief om DSM te dwingen tot commitment aan gestelde targets?
  • 5.Is er onderzoek gedaan naar de toenemende risico’s die ontstaan ten gevolge van de te verwachten toename in rangeerbewegingen ten gevolge van verplaatsing van de salpeterzuurfabriek en de daar door gewijzigde logistiek van ammoniak binnen onze gemeente?
  • 6.Zo ja, wat zijn de resultaten/bevindingen hiervan?
  • 7.Zo nee, bent u voornemens een dergelijk onderzoek te laten plaatsvinden vóór bespreking van het principeakkoord in de Tweede Kamer der Staten-Generaal?
  • 8.Bent u bereid, mocht uitvoering van eerder genoemde risico analyse onverhoopt niet vóór dit moment gerealiseerd kunnen worden, om verdaging van bespreking van eerder genoemd principeakkoord binnen de Tweede Kamer der Staten Generaal te bedingen?
  • 9.Zo nee, hoe bent u voornemens deze risico’s terug te dringen op dat de veiligheid van onze mede burgers binnen onze gemeente wordt gewaarborgd?

• Met vriendelijke groet,

Andy Dijkstra